Informacja o przetwarzaniu danych osobowych


Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z dnia 04.05.2016 r.) Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie informuje, że:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie; ul. Solec 24, 00-403 Warszawa.
  2. W sprawach związanych z Pani/Pana danymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@muzeumazji.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji statutowych zadań Muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i prawa miejscowego, zgodnie z art.6 ust.1 lit.c i e oraz art. 9 ust.2 lit.g Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa.
  6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofania, skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  7. Posiada Pani/Pan prawo do przenoszenia swoich danych osobowych do wskazanych podmiotów.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Zgadzam się

Aksamitna parandża

Parandża to tradycyjny strój wierzchni noszony przez kobiety należące do muzułmańskich społeczności Uzbeków i Tadżyków, zamieszkujących wieloetniczne miasta w Azji Centralnej.

Parandża ma formę obszernego płaszcza, nakładanego na głowę w taki sposób,  by zakrywał całą kobiecą sylwetkę. Strój ten wyróżnia się specyficznym fasonem z charakterystycznymi długimi, zwężanymi i zszytymi z tyłu rękawami, spływającymi wzdłuż pleców, pełniącymi wyłącznie funkcję ozdobną. Fason ten wywodził się prawdopodobnie ze starożytnej Persji – podobne „rękawy pozorne” mają stroje postaci przedstawione na reliefach w Persepolis (VI w. p.n.e.).

Dopełnieniem zakrywającego ciało kobiety stroju, spełniającego zasady islamu, była zasłona na twarz – czaczwan, w formie prostokątnej, sztywnej płachty, gęsto plecionej z czarnego końskiego włosia. Szczelnie zasłaniający twarz czaczwan i parandża stały się jednym z wyznaczników tożsamości i odrębności kulturowej Uzbeków w okresie ekspansji rosyjskiej w 2 poł. XIX wieku aż do wybuchu Rewolucji Październikowej, kiedy wprowadzono zakaz noszenia tradycyjnych ubiorów i wynikającego z zasad religijnych zasłaniania twarzy.

Prezentowana parandża z czaczwanem należała z pewnością do zamożnej właścicielki, o czym świadczy cenna tkanina z jakiej została uszyta oraz liczne zdobienia. Wierzch stroju wykonany jest z ciemnofioletowego aksamitu, którego włókna zostały przystrzyżone pod kątem, w taki sposób, że załamujące się na ich powierzchni światło tworzy wzór szachownicy.  Wzór haftu biegnącego wzdłuż obrzeży opiera się na motywach stylizowanych baranich rogów, wywodzących się z tradycji koczowniczej Azji Centralnej. Również podszewka jest elementem luksusowym – uszyta jest z tkaniny w rozmyte wzory geometryczne, uzyskane za pomocą barwienia skomplikowaną techniką ikatu.

Strój kobiecy parandża i zasłona twarzy czaczwan MAiP 18535/1/2

Pocz. XX wieku, Uzbekistan

Wymiary: wysokość 145 cm, szerokość 55 cm

Aksamit, jedwab, bawełna, końskie włosie; szycie ręczne i maszynowe, haft ręczny, plecenie

 

audiodeskrypcja: