Odwiedź Azję Centralną

 

Drugim etapem wystawy jest galeria poświęcona kulturze Azji Centralnej, którą ukształtowały rdzenne społeczności koczownicze oraz wpływy perskie, hellenistyczne, chińskie, arabskie i rosyjskie. Przenikały się tu także różne religie: lokalny szamanizm, buddyzm, zaratusztrianizm, a wreszcie islam sunnicki.

 

Obiekty w tej części wystawy zachwycają bogatą kolorystyką i ornamentami. Prezentowane jest tu między innymi rękodzieło koczowników z Turkmenistanu, przykłady tkactwa, haftów i kobierców turkmeńskich, filce z Kazachstanu, Kirgistanu i Turkmenistanu wyróżniające się graficznymi wzorami o skontrastowanej kolorystyce, różnorodne przykłady ubiorów Kazachów, Kirgizów, Turkmenów i Afgańczyków (np. bogato zdobiona suknia dżumlo) oraz wyróżniające się bogactwem i bogatymi haftami stroje Uzbeków wraz z kolekcją niskich czapeczek zwanych z rosyjska tiubietiejkami.

 


  • Slajd nr 0

    Naczynie szklane, Afganistan, Herat, 1 poł. XX w. (1/5)

  • Slajd nr 1

    Płaszcz czapan z tkaniny ikatowej, Uzbekistan, koniec XIX/początek XX w. (2/5)

  • Slajd nr 2

    Naczynie mojszujak, autor: Ibragim Kamiłow, Uzbekistan, Risztan, 3 ćw. XX w. (3/5)

  • Slajd nr 3

    Dzban na wodę – oftoba, Afganistan, Taszkurgan, 1 poł. XX w. (4/5)

  • Slajd nr 4

    Czapka koloh, Afganistan, 1 poł. XX w. (5/5)

 

Jednymi z najpiękniejszych obiektów w strefie Azji Centralnej są tkaniny haftowane suzani. Stanowią one niezwykle ważną część wspólnego dziedzictwa kulturowego Uzbeków i Tadżyków. Ich nasycona, intensywna kolorystyka i bogate wzory kwiatowe kontrastują z jasnym lub purpurowym tłem (przykładem jest piękny ikatowy płaszcz).

Pod arkadami bazaru charakterystycznego dla muzułmańskich krajów Azji Centralnej podziwiać można duży wybór polichromowanych i glazurowanych naczyń ceramicznych, które są przykładem najstarszego rzemiosła wciąż kultywowanego w Uzbekistanie i Tadżykistanie.

Poza ceramiką znajdują się tu także przedmioty z mosiądzu i brązu (np. dzban oftoba służący do rytualnego obmywania się przed modlitwą) oraz wspaniałe szkło z Heratu w niebieskich, turkusowych i zielonych barwach.

 

Powrót do pierwszego kroku w „Podróży na wschód”