Informacja o przetwarzaniu danych osobowych


Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z dnia 04.05.2016 r.) Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie informuje, że:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie; ul. Solec 24, 00-403 Warszawa.
  2. W sprawach związanych z Pani/Pana danymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@muzeumazji.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji statutowych zadań Muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i prawa miejscowego, zgodnie z art.6 ust.1 lit.c i e oraz art. 9 ust.2 lit.g Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa.
  6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofania, skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  7. Posiada Pani/Pan prawo do przenoszenia swoich danych osobowych do wskazanych podmiotów.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Zgadzam się

Czepiec mongolskiej mężatki

Co miesiąc kuratorzy Muzeum Azji i Pacyfiku starannie wybierają jeden obiekt reprezentujący poszczególne części naszej nowej ekspozycji stałej „Podróże na wschód” przez kultury Bliskiego Wschodu, Azji Centralnej, Mongolii i Indonezji, na którą zaprosimy Państwa już w 2022 roku.


W maju zwracamy szczególną uwagę na srebrny czepiec (jego nazwa własna bez innych elementów kompletu, to: oroiwcz) noszony do okresu międzywojennego przez zamężne Chałchaski – kobiety z grupy etnicznej Chałcha (mong.: „Tarcza”), dominującej liczebnie w Mongolii.

Do kompletu należą też połączone z nim na stałe, ale ruchome ozdoby: zawieszki przy skroniach, wydłużony nakarczek z tyłu i trójkątne skrzydełka po bokach głowy. Wykonany ze srebrnego filigranu (czyli skręconego drutu), jest gęstą i sztywną siatką ułożoną z drobnych, ażurowych wzorów, gdzieniegdzie z przylutowaną od spodu blaszką. Druciki, z których wypleciono wzory, są precyzyjnie powyginane w drobne spirale i pętle, pomiędzy którymi są także tzw. nieskończone węzły (inaczej: niekończąca się nić szczęścia), czyli formy podobne do rombu w całości zbudowanego z ukośnej siatki. Kamienie na zewnętrznej powierzchni to naturalne korale (większość) i nieliczne brązowe agaty. Korale nad czołem ułożono w stylizowany kwiat lotosu.

Zarówno motyw nieskończonego węzła, jak lotosu, są symboliczne i wiążą się z buddyzmem, wyznawanym w Mongolii od XVI w., równolegle z rodzimym szamanizmem. Lotos oznacza m.in. czystość, a także moce poznawcze Buddy i podobnie jak nieskończony węzeł, należy do symboli mających według wierzeń buddyjskich przynosić szczęście (należą do zestawu Ośmiu Pomyślnych Symboli buddyjskich).

Czepiec noszono do charakterystycznej fryzury: długich włosów upiętych w dwa łuki (tzw. rogi), większe niż sama głowa, sięgające daleko na boki i w dół do ramion. Były ujęte co najmniej jedną parą ozdobnych prostokątnych spinek (często dwiema parami, niekiedy zaś wieloma), a na końcach – podobnie dekorowanymi spinkami o kształcie trapezu. Niekiedy komplet uzupełniały srebrne tuleje na zakończeniach niezmiernie długich włosów. Na czepiec nasadzano małą, stożkowatą czapeczkę z otokiem. 

Zwyczaj noszenia takich czepców i tych wystawnych fryzur przez zamężne Chałchaski został wykorzeniony przez rewolucję, a kres stanowił wielki terror w Mongolii (w tym wielkie prześladowania religii i tradycji oraz konfiskata dóbr) w latach 1937-39.


Czepiec mongolskiej mężatki – mong.
tolgoj poolt
Mongolia, lud: Mongołowie-Chałchasi, 2. poł. XIX w.
srebro, korale, agaty
filigran, kucie blachy srebrnej, lutowanie, wysadzanie kamieniami półszlachetnymi
MAP 5384

Fot. Łukasz Brodowicz / Muzeum Azji i Pacyfiku