Maska (topeng) – Cakil

Co miesiąc kuratorzy Muzeum Azji i Pacyfiku starannie wybierają jeden obiekt reprezentujący poszczególne części naszej nowej ekspozycji stałej „Podróże na wschód” przez kultury Bliskiego Wschodu, Azji Centralnej, Mongolii i Indonezji, na którą zaprosimy Państwa już w 2022 roku.

Październikowym Obiekt Miesiąca” została maska (topeng) przedstawiająca demona Cakila.

W Indonezji, na wyspach Jawie i Bali, drewniane maski wykorzystywane są w teatrze i tańcu. W poszczególnych regionach wykształcono typy masek posiadające charakterystyczne cechy. Te z okolic miasta Malang mają kwadratowe podbródki i zamknięte usta. Mocowane są na głowach aktorów przy pomocy sznurków.

Raksasa Cakil (olbrzym Cakil) to postać negatywna, ale zarazem komiczna. Wyróżnia go wystająca dolna szczęka i duże kły. Z jego groźnym wyglądem kontrastuje wysoki głos, którym zawsze mówi wcielający się w niego aktor. Cakil porusza się łącząc gesty zaczerpnięte z tańca i sztuk walki. Jest odważny, pierwszy rusza do walki, ale zawsze przegrywa i ginie ugodzony własnym krisem (sztyletem). Z tego powodu stał się symbolem osoby walczącej za wszelką cenę i do końca się niepoddającej.

Maska (topeng) – Cakil
2 poł. XIX w.
Indonezja, Jawa Wschodnia, Malang, autor nieznany
drewno, farby, 19,6 x 16 x 15,5 cm
MAP 396

Znajduje się w zbiorach Muzeum Azji i Pacyfiku

 

 

Fot.: Łukasz Brodowicz / Muzeum Azji i Pacyfiku