Informacja o przetwarzaniu danych osobowych


Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z dnia 04.05.2016 r.) Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie informuje, że:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie; ul. Solec 24, 00-403 Warszawa.
  2. W sprawach związanych z Pani/Pana danymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@muzeumazji.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji statutowych zadań Muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i prawa miejscowego, zgodnie z art.6 ust.1 lit.c i e oraz art. 9 ust.2 lit.g Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa.
  6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofania, skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  7. Posiada Pani/Pan prawo do przenoszenia swoich danych osobowych do wskazanych podmiotów.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Zgadzam się

OWŁADNIĘCI PRZEZ BOGÓW. FESTIWAL WEGETARIAŃSKI W TAJLANDII. FOTOGRAFIE BARTKA RUBIKA

4.12.2019 - 5.01.2020

Festiwal Dziewięciu Bogów-Cesarzy znany również jako Festiwal Wegetariański to fascynujące święto taoistyczne obchodzone każdego roku przez chińską społeczność na wyspie Phuket w Tajlandii. Wyznawcy wierzą, że podczas trwającego dziewięć dni festiwalu bogowie schodzą na ziemię.

Zanim Phuket stało się popularną destynacją turystyczną, od XVII wieku było centrum handlu cyną i opium. Tysiące chińskich imigrantów przybywało tutaj w poszukiwaniu pracy, sprowadzając ze sobą wierzenia taoistyczne i budując liczne świątynie. Według legendy historia festiwalu sięga początków XIX wieku., kiedy odwiedzająca wyspę grupa chińskich artystów zachorowała nagle na śmiertelną wówczas malarię. Oczekując cudu poddali się oni diecie wegetariańskiej i wznosili modły do dziewięciu Bogów-Cesarzy by oczyścić ciało i duszę. Ku zaskoczeniu wszystkich cała grupa wyzdrowiała.

Na pamiątkę tych wydarzeń mieszkańcy Phuket organizują w pierwszym dniu dziewiątego miesiąca chińskiego kalendarza księżycowego huczny festiwal, podczas którego przestrzegają ściśle wegetariańskiej diety oraz zobowiązują się do zachowania czystości: abstynencji od alkoholu, seksu i hazardu oraz zaprzestania kłamstw i przemocy.

Wybrana grupa uczestników zwanych Mah Song („konie bogów”) wprowadza się w trans, by w ten sposób zaprosić duchy bogów do zawładnięcia swoimi ciałami. Tylko nieżonaci mężczyźni i niezamężne kobiety mogą zostać Mah Song, muszą oni jednak najpierw zyskać akceptację bogów, we śnie lub podczas wizji. Będąc w transie dokonują oni rytuałów samookaleczenia: przekłuwają policzki ostrymi przedmiotami, biczują się, chodzą po rozżarzonych węglach i wspinają się po drabinach wykonanych z ostrzy noża. Poprzez te praktyki demonstrują swoją pobożność oraz oddają cześć bóstwom, by zaskarbić ich przychylność dla swoich rodzin i społeczności. Nakłucia wykonywane są bez znieczulenia, mimo to większość Mah Song nie odczuwa bólu, rany nie krwawią i goją się wyjątkowo szybko. Niektórzy będąc w transie przemawiają po chińsku, mimo że na co dzień nie posługują się tym językiem.

Każdego dnia festiwalu ulicami miasta Phuket przechodzi głośna procesja – posągi bogów noszone są na lektykach. Wokół nich wybuchają tysiące petard – wierzy się, że hałas odpędza złe duchy. Wzdłuż trasy parady ustawiają się tłumy wiernych – składają ofiary z owoców i kwiatów będącym w transie mediom oraz czekają na ich błogosławieństwo.
W świątyniach zapalane są kadzidełka służące medytacji i kontemplacji, czci się bogów oraz duchy przodków.

Festiwal kończy się wielką nocną paradą – wierni ze wszystkich świątyń idą we wspólnej procesji z miasta Phuket w kierunku morza na półwyspie Saphan Hin, by tam pożegnać Dziewięciu Bogów-Cesarzy wstępujących z powrotem do nieba.

Bartek Rubik – fotograf dokumentujący święta, wierzenia, ceremonie i rytuały w różnych zakątkach świata. Szczególnie zainteresowany jest kulturą ludności rdzennej. Z aparatem odwiedził już ponad 80 krajów.

Kuratorka wystawy: Karolina Krzywicka

 

Informujemy, że fotografie na wystawie mogą być odebrane jako drastyczne.

Wystawa nie jest zalecana dla dzieci poniżej 12 roku życia.