- strona główna /
- Wystawa czasowa /
- Piąta Wystawa Darów dla Muzeum Azji i Pacyfiku. 2000–2025
Piąta Wystawa Darów dla Muzeum Azji i Pacyfiku. 2000–2025
Wystawa prezentuje różnorodne dary przekazane Muzeum w pierwszym ćwierćwieczu XXI wieku. Jest wyrazem uznania dla darczyńców oraz okazją do zaprezentowania tej niezwykłej kolekcji. Tego typu wystawy darów miały miejsce w Muzeum Azji i Pacyfiku w 1978, 1982, 1988 oraz 2000 roku.
W latach 2000 – 2025 Muzeum otrzymało ponad 3000 obiektów od ok. 300 osób i instytucji – artystów, podróżników, kolekcjonerów, badaczy i dyplomatów. Dziś zbiory Muzeum Azji i Pacyfiku obejmują ponad 22 000 eksponatów!
Na wystawie będzie można obejrzeć ponad 150 obiektów z Azji i Oceanii: malarstwo, rzeźby, grafiki, rękopisy, fotografie oraz przedmioty rytualne i codziennego użytku; a ponadto kolekcje archiwalnych fotografii.
Wernisaż wystawy czasowej: 26 czerwca 2025 roku, godz. 18.00
26.06.2025 — 12.10.2025
Muzeum Azji i Pacyfiku
Solec 24, Warszawa
Wystawa otwarta od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00-18.00
Wstęp na wystawę w ramach biletu do muzeum: normalny – 20 zł, ulgowy – 12 zł
Udział w wernisażu jest bezpłatny.
Dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
W każdą środę, od 16.00 do 18.00, obowiązują w Muzeum ciche godziny.
Więcej informacji o cichych godzinach znajdziesz tutaj.
Urządzenia z nagraniami audiodeskrypcji możesz bezpłatnie pożyczyć w kasie.
Przy wejściu na wystawę znajdziesz:
– teksty kuratorskie wydrukowane w czcionce przyjaznej osobom z dysleksją;
– teksty kuratorskie wydrukowane powiększoną czcionką;
– druki wypukłe na papierze pęczniejącym.
Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie wiele zawdzięcza darczyńcom. Powstało w 1973 roku na bazie obszernej, prywatnej kolekcji Andrzeja Wawrzyniaka; od tamtej pory cieszy się życzliwością licznych ofiarodawców. Zarówno ci, którzy przekazali rozbudowane kolekcje, jak i ci, którzy ofiarowali pojedyncze przedmioty, przyczynili się do powiększenia muzealnych zbiorów.
W latach 2000 – 2025 Muzeum otrzymało ponad 3000 obiektów od około 300 osób i instytucji – artystów, podróżników, kolekcjonerów, badaczy i dyplomatów. Do tej pory odbyły się cztery wystawy darów w: 1978, 1982, 1988 oraz 2000 roku. Dary stanowią dziś około 1/3 całej – liczącej ponad 22 000 eksponatów – kolekcji.
Badacze, dyplomaci, kolekcjonerzy i miłośnicy Azji
Na wystawie prezentowane są dary przekazane przez: badaczy (etnografów, orientalistów, muzealników), dyplomatów, kolekcjonerów i miłośników Azji (artystów, podróżników, przedsiębiorców, strażników pamięci). Wystawa umożliwia porównanie charakteru darów w zależności od zainteresowań i gustów darczyńców.
Eksponaty zostały zaprezentowane na wystawie w podziale na wielkie regiony geograficzno-kulturowe:
I Azja Południowo-Zachodnia i Azja Centralna
Afganistan, Arabia Saudyjska, Bahrajn, Irak, Iran, Jemen, Jordania, Katar, Kazachstan, Kirgistan, Kuwejt, Liban, Oman, Palestyna, Syria, Tadżykistan, Turcja, Turkmenistan, Uzbekistan, Zjednoczone Emiraty Arabskie
Metryczki obiektów (od lewej):
- Dzbanek dallah do kawy, Azja Południowo-Zachodnia, 2. poł. XX w.
- Komplet do krzesania ognia: torebka z krzesiwem, Afganistan (?), przed 1974
Eksponaty zostały zaprezentowane na wystawie w podziale na wielkie regiony geograficzno-kulturowe:
II Azja Południowa
Bangladesz, Indie, Nepal, Pakistan, Sri Lanka, Malediwy
Metryczki obiektów (od lewej):
- Strój męski dźama, Indie, New Delhi, 2. poł. XX w.
- Lampa elektryczna, Indie, 2. poł. XX w.
Eksponaty zostały zaprezentowane na wystawie w podziale na wielkie regiony geograficzno-kulturowe:
III Azja Wschodnia
Bhutan, Chiny z Tybetem, Japonia, Korea, Mongolia
Metryczki obiektów (od lewej):
- Obraz: Tancerz rytuału czam w roli Białego Mahakali, Mongolia, przed 1994
- Obraz: Nowe terytorium, Autor: M. Bayarmagnai, Mongolia, 2011
Eksponaty zostały zaprezentowane na wystawie w podziale na wielkie regiony geograficzno-kulturowe:
IV Azja Południowo-Wschodnia z Oceanią
- kontynentalna Azja Południowo-Wschodnia: Kambodża, Laos, Mjanma, Tajlandia, Wietnam
- wyspiarska Azja Południowo-Wschodnia: Brunei, Filipiny, Indonezja, Malezja, Singapur,Timor Wschodni
- Oceania z Australią: Baker, Fidżi, Guam, Howland, Jarvis, Johnston, Kingman, Kiribati, Mariany Północne, Midway, Mikronezja, Nauru, Niue, Norfolk, Nowa Kaledonia, Nowa Zelandia, Palau, Palmyra, Papua-Nowa Gwinea, Pitcairn, Polinezja Francuska, Samoa, Samoa Amerykańskie, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wake, Wallis i Futuna, Wyspy Ashmore i Cartiera, Wyspy Cooka, Wyspy Marshalla, Wyspy Morza Koralowego, Wyspy Salomona
Metryczki obiektów (od lewej):
- Maska teatru khon – Hanuman, Tajlandia, 2. poł. XX w.
- Tkanina ceremonialna tampan (oprawiona w ramę jako tkanina dekoracyjna), Indonezja, Sumatra, prowincja Lampung, 2. poł. XX w.
O wystawie w PJM
Transkrypcja:
Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie wiele zawdzięcza darczyńcom. Powstało w 1973 r. na bazie obszernej prywatnej kolekcji, którą jej twórca, Andrzej Wawrzyniak, przekazał państwu polskiemu. Od tamtej pory Muzeum cieszy się życzliwością i wsparciem licznych ofiarodawców. Zarówno ci, którzy przekazali rozbudowane kolekcje, jak i ci, którzy ofiarowali pojedyncze przedmioty, w ogromnym stopniu przyczynili się do powiększenia muzealnych zbiorów. Dary stanowią dziś około 1/3 całej kolekcji MAiP, liczącej ponad 22 000 eksponatów.
Muzeum starało się uhonorować darczyńców, organizując do tej pory cztery wystawy złożone z ich zbiorów. Obecna ekspozycja to wybór obiektów z lat 2000-2025 – czyli prawie połowy historii MAiP. W tym okresie otrzymaliśmy eksponaty od 300 darczyńców i rozpoczęliśmy organizację zbioru fotografii od następnych 100 darczyńców.
Eksponaty zaprezentowano w podziale na wielkie regiony geograficzno-kulturowe, jednak nade wszystko w każdym z nich powtarzają się cztery kategorie darów: dary badaczy i muzealników, dyplomatów, kolekcjonerów, a także miłośników Azji. Ideę wystawy stanowi umożliwienie porównania charakteru darów w zależności od zainteresowań i gustów darczyńców.
O darczyńcach w PJM
Transkrypcja:
Do szerokiej kategorii miłośników Azji zaliczyć można artystów, podróżników, przedsiębiorców, a także strażników pamięci – czyli osoby, które, choć same nie gromadziły obiektów związanych z Azją, przekazały do muzeum pamiątki zbierane przez swoich bliskich. Takie przedmioty bywają bardzo różnorodne – od cennych i kosztownych po zupełnie zwyczajne – lecz często towarzyszą im osobiste historie. Niekiedy opowiadają one również, choćby pośrednio, o wielkich dziejowych procesach.
Dary od badaczy – etnografów, orientalistów, muzealników – pokazują, że wartość muzealnego obiektu nie musi tkwić w jego efektownym wyglądzie, a ważnym jego atutem jest wartość poznawcza. Dlatego wśród tych darów często spotkać można przedmioty codziennego użytku, a także te, które wyszły już z użycia, lecz pozwalają lepiej zrozumieć dawną kulturę materialną danego regionu – jak na przykład skórzana torebka z krzesiwem.
Wśród darów dyplomatycznych często powtarzającą się cechą jest efektowny wygląd eksponatów. Przekazywane zazwyczaj podczas oficjalnych spotkań, reprezentują charakterystyczne formy sztuki, rzemiosła lub tradycyjnego stroju. Ich głównym celem jest prezentacja przedmiotów typowych dla danej kultury, w efektowny sposób, co służy jej promocji na arenie międzynarodowej.
Dary od kolekcjonerów bywają bardzo zróżnicowane: od wyszukanych i kosztownych po zaskakująco skromne pod względem wizualnym. Jednak główną cechą kolekcjonowania jest budowanie zbiorów wokół określonego tematu interesującego ich twórcę – czasem jest to bardzo wąskie zagadnienie. Niektóre zbiory mogą przypominać dary dyplomatyczne, inne zaś – dary od badaczy.
Azja Południowo Zachodnia z Azją Centralną w PJM
Transkrypcja:
Region obejmuje obszar od Turcji po Afganistan przez kraje Półwyspu Arabskiego i cechuje go dominacja islamu. Jest zróżnicowany etnicznie i językowo – używa się tu języka m.in. arabskiego, perskiego, tureckiego. Choć większość mieszkańców wyznaje islam, region ten zamieszkuje również liczna społeczność chrześcijańska i żydowska.
Azja Południowa w PJM
Transkrypcja:
Azja Południowa to kolebka m.in. hinduizmu, buddyzmu, dźinizmu i sikhizmu, a także obszar silnej obecności islamu i chrześcijaństwa. Głęboko zakorzenione tradycje społeczne związane z podziałem kastowym i różnorodność obrzędów religijnych stanowią integralną część codziennego życia mieszkańców.
Azja Wschodnia w PJM
Transkrypcja:
Azja Wschodnia to region, w którym współistnieją kultury osiadłe oraz dawne społeczności koczownicze wywodzące się ze stepów. Praktykowane są tu głównie dwie tradycje buddyzmu – mahajana i wadźrajana – a także wierzenia, jak np. taoizm czy szamanizm. Ważną rolę odgrywają również systemy filozoficzne, zwłaszcza konfucjanizm, oraz religie charakterystyczne dla poszczególnych krajów, na przykład japoński szintoizm.
Azja Południowo Wschodnia z Oceanią w PJM
Transkrypcja:
Azja Południowo-Wschodnia cechuje się dużą różnorodnością etniczną, obejmującą liczne mniejszości. Obecne są tu wielowiekowe wpływy kulturowe i religijne z Indii, a także z Chin. Ważną rolę w kulturze odgrywają sztuki performatywne, takie jak taniec i teatr cieni.
Społeczności zamieszkujące wyspy Oceanii kultywują odrębne tradycje oraz wierzenia, w tym kult przodków i duchów natury. Ich rzemiosło wyróżnia się stosowaniem materiałów naturalnych, pochodzących z otoczenia, np. traw i muszli.
ETR (TEKST ŁATWY DO CZYTANIA I ROZUMIENIA)
Audiodeskrypcje
O wystawie
Regiony Azji i Oceanii
Dzbanek dallah do kawy (MAP 17259)
Marionetka teatru kathaputli – król (radźa) (MAP 19162)
Strój męski z Mongolii (MAP 20388)
Fryderyk Chopin w zieleni (MAP 20445)
Komplet do krzesania ognia: torebka z krzesiwem (MAP 20894)
Tancerz rytuału czam w roli Białego Mahakali (MAP 20927)
Rzeźba — bóg Wisznu (MAP 21014)
Naramiennik – serene (MAP 22314)
Wystawa „Piąta Wystawa Darów dla Muzeum Azji i Pacyfiku. 2000-2025”
26.06.2025 – 12.10.2025
The Fifth Exhibition of Gifts Received by the Asia and Pacific Museum. 2000–2025
26 June 2025–12 October 2025
Kurator / curator: dr Krzysztof Morawski
Koordynatorka wystawy / exhibition coordinator: Zofia Modzelewska
Elementy edukacyjne i interaktywne / interactive and educational content: Dorota Pasek
Projekt aranżacji ekspozycji i identyfikacji wizualnej / exhibition design and visual identity: ASC STUDIO Anna Skołożyńska-Cieciera
Konserwacja obiektów / object conservation: Agnieszka Kalbarczyk, Ewa Soszko-Dziwisińska, dr Jacek Tomaszewski, Aleksandra Trochimowicz
Produkcja i montaż scenografii / production and installation: Marek Czeremuszkin, Maciej Gacyk, Tomasz Marzec – Pracownia Plastyczna Kontra, Bogusława Milczarczyk, Paweł Prange, Jakub Racki, Krzysztof Ruść, Pozłotnictwo Barbara Sałańska, Folland Małgorzata Kossakowska
Promocja / promotion: Adam Błonowski, Antonina Dukowicz, Justyna Jabłońska, Radosław Rasiński
Tłumaczenie na język angielski / English translation: Aleksandra Paszkowska
Dostępność / accessibility: Jagoda Cerkiewnik
Zespół Muzeum / Museum staff:
Syaiful Bahri, dr Barbara Banasik, Halina Boroń, Łukasz Brodowicz Aleksandra Ćwikła, dr Magdalena Ginter-Frołow, Rafał Gorczyca, Beata Gutowska, Zuzanna Jakóbowska, Gabriela Jankowska, Weronika Kaniewska, Joanna Karmasz, Dominika Kossowska-Janik, Kinga Kosoń, Anna Kowalewska, Karolina Krzywicka, Joanna Kuc, Marta Kurek, Aleksandra Lipińska, Tomasz Madej, Marzena Mazek, Weronika Mrozek, Paulina Niemirska, Edyta Ołdak, Beata Paszkiewicz, Paulina Pikulska, Anna Soczewka, Patryk Strojny, Łukasz Szmaja, dr Maria Szymańska-Ilnata, Małgorzata Zakrzewska, dr Józef Zalewski.
Wystawę dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Muzeum jest jednostką organizacyjną Samorządu Województwa Mazowieckiego.
The exhibition was co-financed by the Mazowieckie Voivodeship Management Board.
The Museum is an organizational entity under the Mazowieckie Voivodeship Management Board.
Kalendarium wydarzeń
W lipcu, w związku z nową wystawą czasową w Muzeum Azji i Pacyfiku, przygotowano różnorodne wydarzenia towarzyszące, które przybliżają historię muzeum, jego zbiory oraz praktyczne aspekty podróżowania po Azji:
-
Wykład: Historia Muzeum Azji i Pacyfiku opowiedziana przez dary
Krzysztof Morawski, kurator wystawy, opowie o pasji i hojności darczyńców, którzy od 1973 roku, począwszy od Andrzeja Wawrzyniaka, współtworzyli zbiory muzeum. Wykład przedstawi historię instytucji, jej przemiany i wyjątkowe obiekty, które odzwierciedlają kultury Azji i Pacyfiku. -
Oprowadzanie autorskie po wystawie
Zwiedzanie „Piątej wystawy darów dla Muzeum Azji i Pacyfiku. 2000-2025” z przewodnikiem. Uczestnicy poznają historie zbiorów muzeum, które w dużej części (niemal połowa) pochodzą z darów, oraz ich powiązania z zainteresowaniami darczyńców. -
Wykład: Co turysta wiedzieć powinien?
Dominika Kossowska-Janik i Tomasz Madej, kustosze muzeum, przybliżą zasady świadomego, bezpiecznego i etycznego podróżowania po Azji. Wykład dostarczy praktycznych wskazówek dotyczących planowania podróży, unikania szoku kulturowego oraz przestrzegania lokalnej etykiety w różnych krajach Azji. -
Warsztaty: Własne archiwum fotograficzne
Warsztaty dla dorosłych, podczas których uczestnicy nauczą się selekcji, opisywania i digitalizacji zdjęć, a także poznają podstawy praw autorskich i pracy z kolekcjami fotograficznymi w kontekście muzealnym.
Kolejne informacje o wydarzeniach towarzyszących wystawie w sierpniu pojawią się wkrótce.
12.00