Informacja o przetwarzaniu danych osobowych


Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z dnia 04.05.2016 r.) Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie informuje, że:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie; ul. Solec 24, 00-403 Warszawa.
  2. W sprawach związanych z Pani/Pana danymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@muzeumazji.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji statutowych zadań Muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i prawa miejscowego, zgodnie z art.6 ust.1 lit.c i e oraz art. 9 ust.2 lit.g Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa.
  6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofania, skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  7. Posiada Pani/Pan prawo do przenoszenia swoich danych osobowych do wskazanych podmiotów.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Zgadzam się

Sztylet – kris

Indonezja, Bali, XIX w.

żelazo, nikiel, stal, drewno, srebro, kamienie ozdobne

kucie, wytrawianie, polichromia, granulacja

MAP 18792/1-2

 

Krisy to narodowa broń Indonezji. Dziś już utraciły funkcje bojowe, ale nadal pozostają oznaką statusu, uzupełnieniem ceremonialnego stroju, uważa się je także za talizman. Wierzy się, że siedliskiem magicznych mocy jest głownia, a dokładnie jasny wzór (pamor) zawierający nikiel, widoczny na jej ciemnym tle.

Proces kucia krisa (w dawnych czasach otaczany tajemnicą zawodową) polega na wielokrotnym skuwaniu czystego żelaza ze stopem żelaza i niklu. Sztabę skutą z tych dwóch materiałów wielokrotnie składa się wpół i rozkuwa do pierwotnej długości. Inna ważna technika polega na spiralnym skręcaniu sztaby. W rezultacie powstaje na głowni zaplanowany wzór (pamor), który tworzy słoje, linie, formy geometryczne i figuralne – uważane za symboliczne. Wzór ten przypomina nieco stal damasceńską, na powierzchni której również są widoczne układy jasnych linii. Oprócz wzoru pamor określona jest także forma głowni, obejmująca liczbę wygięć (lub ich brak), zadziory, żeberka, zagłębienia. Głownie faliste wymagają dodatkowego procesu: rozhartowania fragment po fragmencie i nadania danemu odcinkowi wygiętego kształtu. Głownie takie są znacznie rzadsze od prostych, przez co bardziej pożądane przez kolekcjonerów.

Wierzenia w moc krisów wywodzą się z animizmu, ale trwają wciąż, mimo że Indonezja to kraj od około pół tysiąca lat islamski. Choć w ostatnim wieku popularność białej broni bardzo zmalała, a fach miecznika prawie zanikł, to państwo indonezyjskie, niepodległe od 1945 r., otacza sztukę wykuwania krisów opieką, doceniając w niej narodowe dziedzictwo kulturalne.

Prezentowana broń to przykład ozdobnego krisa z wyspy Bali, enklawy hinduizmu w Indonezji. Głownię zdobi popularny wzór pamoru zwany beras wutah, czyli „rozsypany ryż”, tu skupiony wydłuż środkowej osi. Wykuto na niej także figurę węża, jednego z głównych zwierząt w indonezyjskiej symbolice, mającego konotacje z kosmosem i królewskością.