Informacja o przetwarzaniu danych osobowych


Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z dnia 04.05.2016 r.) Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie informuje, że:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie; ul. Solec 24, 00-403 Warszawa.
  2. W sprawach związanych z Pani/Pana danymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@muzeumazji.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji statutowych zadań Muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i prawa miejscowego, zgodnie z art.6 ust.1 lit.c i e oraz art. 9 ust.2 lit.g Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa.
  6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofania, skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  7. Posiada Pani/Pan prawo do przenoszenia swoich danych osobowych do wskazanych podmiotów.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Zgadzam się

Maska – Panji Ngaronggo Kusumo

Maska (ind. topeng) – Panji Ngaronggo Kusumo

Malang, Indonezja, drewno polichromowane, 2 poł. XIX w., MAP 497

 

Drewniane, polichromowane maski są w Indonezji używane w przedstawieniach teatralnych i tańcu. Prezentowany egzemplarz przedstawia księcia Panji – tytułowego bohatera jednej z jawajskich opowieści znanej w różnych wersjach. Dotyczą one zawsze historii księcia i księżniczki, miłości i przygód. Występują w nich nieprzewidziane zwroty akcji, liczne maskarady, zmiany imion i inkarnacje. Ngaronggo Kusumo to dodatkowe imiona księcia, które oznaczają jedno z jego wcieleń.

Historia o księciu Panji pochodzi z Jawy Wschodniej, a dzięki swojej elastyczności i możliwości dopasowywania do lokalnych tradycji rozprzestrzeniła się na dużym obszarze i dziś znana jest między innymi w Indonezji, Malezji, Kambodży i Tajlandii.

 

Proces konserwacji

 

Z okazji Dnia Konserwatora Zabytków, przypadającego 11 sierpnia, odsłaniamy kulisy pracy nad przywróceniem masce dawnego blasku. Całość prac konserwatorsko-restauratorskich trwała niemal miesiąc. Ich przebieg można zobaczyć na zdjęciach, a efekt końcowy w gablocie stojącej w holu Muzeum.

Całą powierzchnię maski nie tylko pokrywał brud powierzchniowy, ale również liczne spękania i odpryski warstwy polichromii. W miejscach gdzie warstwy malarskiej już brakowało, widoczne były głębokie otwory będące efektem żerowania owadów.  Po bardziej wnikliwej analizie i oczyszczeniu maski, okazało się, że niemal całe drewno przecięte jest niezliczoną liczbą korytarzyków i komór stworzonych przez… mrówki! W momencie rozpoczęcia konserwacji, dzięki wcześniejszym zabiegom dezynsekcyjnym, owady nie stanowiły już realnego zagrożenia dla obiektu, jednakże ich jaja w dalszym ciągu wypełniały puste przestrzenie w drewnie. Po usunięciu jajeczek i martwych mrówek, wszystkie ubytki, w tym korytarze tego niewielkiego „mrowiska”, zostały wypełnione kitami, a warstwę malarską starannie zrekonstruowano.

 

Maskę można obejrzeć „na żywo” w holu głównym Muzeum do 2 września.