Informacja o przetwarzaniu danych osobowych


Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z dnia 04.05.2016 r.) Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie informuje, że:

  1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie; ul. Solec 24, 00-403 Warszawa.
  2. W sprawach związanych z Pani/Pana danymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@muzeumazji.pl
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji statutowych zadań Muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i prawa miejscowego, zgodnie z art.6 ust.1 lit.c i e oraz art. 9 ust.2 lit.g Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r.
  4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
  5. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa.
  6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofania, skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  7. Posiada Pani/Pan prawo do przenoszenia swoich danych osobowych do wskazanych podmiotów.
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Zgadzam się

Qigong z Fundacją Dantian – ćwiczenie pięciu zwierząt

Proponujemy Wam kontakt nie tylko z azjatycką sztuką, ale także z kulturą fizyczną! Dzięki zaprzyjaźnionej z nami Fundacji Dantian zapewnimy wam dawkę świadomego ruchy.

Nasz ulubiony nauczyciel Fundacji Dantian , pan Jan Gliński przygotował razem z Darią, znaną wam z cyklu o azjatyckich grach „Ćwiczenia Pięciu Zwierząt”. Wu Qin Xi uważane są za najstarszy, kompletny system Qigongu, czyli prozdrowotnej gimnastyki chińskiej, liczącej sobie ponad 2 000 lat. Jego fundamentem jest wiara, ze naśladowanie zachowania dzikich zwierząt – oprócz walorów zdrowotnych – pogłębia związek człowieka z naturą, a tym samym prowadzi do samodoskonalenia i samorealizacji.

 

W najstarszym zachowanym chińskim tekście „Kronice Wiosen i Jesieni”, będącym oficjalną kroniką państwa Lu na przestrzeni od VIII do V w. p.n.e., Wu Qin Li jest wspomniane jako już wtedy starożytne remedium na puchnące nogi. Było uważane za „uzdrawiający taniec”.

W słynnych księgach Zhuangzi (III wiek p.n.e.) znajduje się następujący fragment: „Wydychając nieczystości i wdychając świeże powietrze, imitując chód niedźwiedzia i sposób, w jaki ptak rozpościera skrzydła, przedłużamy życie”.

W jednym z grobowców Mawangdui (prowincja Hunan) z okresu dynastii Han (202 p.n.e. – 220 n.e.) odkryto poniższe malowidło ścienne zatytułowane „Diagramy ćwiczeń fizycznych i oddechowych”. Można na nim rozpoznać ludzi przybierających pozy smoka, bekasa, niedźwiedzia, małpy, kota, psa, żurawia, tygrysa i leoparda.

Ze względu na bardzo długą historię oraz rozliczne gałęzie Wu Qin Xi, istnieje bardzo wiele odmian tego zestawu ćwiczeń. Nierzadko zestaw zawiera więcej niż pięć zwierząt, a również inne niż najczęściej spotykane, czyli tygrys, jeleń, niedźwiedź, małpa i żuraw. Formy poszczególnych ćwiczeń są również bardzo zróżnicowane, od stosunkowo prostych do bardzo złożonych i wymagających prawdziwie akrobatycznych umiejętności, często stosowanych w sztukach walki.

Za ojca usystematyzowanego Wu Qin Xi, kładącego nacisk przede wszystkim na zdrowotne aspekty ćwiczeń, uważany jest słynny lekarz Hua Tuo (141 – 208 n.e.). Twierdził on: „Ciało ludzkie powinno być właściwie ćwiczone, aby trawić esencję pochodzącą z pożywienia, ułatwiać krążenie krwi i zapobiegać chorobom, na wzór często otwieranych drzwi, które nie będą nigdy uszkodzone przez robaki”.

Zgodnie z powyższym, Hua Tuo, tworząc poszczególne ćwiczenia Wu Qin Xi naśladujące ruchu zwierząt, zadbał o włączenie do ćwiczeń tych ruchów ciała, które rzadko są wykonywane w codziennym życiu i pracy, a które udrożniają meridiany i regulują przepływ qi, wzmacniając tym samym cały organizm i aktywując jego mechanizmy immunologiczne.

Omawiany tutaj zestaw Ćwiczeń Pięciu Zwierząt jest jednym z najprostszych, niemniej pozostającym wiernym podstawowym zasadom nauczania Hua Tuo. Jest on także spójny z zasadami ćwiczenia Starego Stylu Yang Taiji Quan (Yangjialaojia Taijiquan) i propagowany jako jego uzupełniające ćwiczenia przez mistrza Ly Chuan Zheng’a.

Podobnie jak w Ba Duan JIn („Ośmiu Kawałkach Brokatu”) poszczególne ćwiczenia akcentują różne charakterystyki ruchu ciała oraz aktywizują poprawne funkcjonowanie wybranych organów wewnętrznych.

Podobnie do Taiji Quan, praktykowanie Wu Qin Xi odbywa się na trzech poziomach: cielesnym, umysłowym i duchowym. Ćwicząc, poszukujemy bezruchu w ruchu oraz ruchu w bezruchu, wykonując poszczególne ruchy z koncentracją i spokojem, oddychając przeponowo, w harmonii z ruchem. Jednocześnie imitujemy nie tylko fizyczne ruchy zwierząt, ale i ich ekspresyjność i ducha.

Stare powiedzenie mówi: „Kiedy ćwiczysz Wu Qin Xi, nie imituj zwierząt, a stań się nimi”.

Tygrys – ćwicząc formę tygrysa, konieczne jest akcentowanie czujnego i groźnego spojrzenia oraz naenergetyzowanych ostatnich paliczków „łap” do samego końca „pazurów”. Ćwiczenie ma korzystny wpływ zwłaszcza na wątrobę i woreczek żółciowy.

Żyrafa (w tradycyjnym zestawie jeleń, o podobnych efektach) – ćwiczenie formy żyrafy czy jelenia pozwala pogłębić grację i rozluźnienie ruchu, poprzez rozciąganie nóg i kręgosłupa. Ćwiczenie ma korzystny wpływ zwłaszcza na nerki i pęcherz.

Niedźwiedź – ćwiczenie formy niedźwiedzia rozwija siłę / moc. Wzmacnia kości i dopływ energii do nerek, podstawowego źródła witalności. Ćwiczenie ma korzystny wpływ zwłaszcza na żołądek i śledzionę.

Małpa – ćwiczenie formy małpy rozwija giętkość, szybkość i elastyczność. Ćwiczenie ma korzystny wpływ zwłaszcza na serce i jelito cienkie.

Żuraw – ćwiczenie formy żurawia poprawia lekkość ruchu, ruchliwość stawów i utrzymanie równowagi. Jednocześnie rozciąga ścięgna oraz rozładowuje napięcia w kręgosłupie. Ćwiczenie ma korzystny wpływ zwłaszcza na płuca i jelito grube.

Więcej materiałów i informacji na temat Qigong i Taiji znajdziecie na stronie fundacji http://www.fundacjadantian.com/